- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- MAM
- Fârâbî’de Hakikat-Siyaset İlişkisi
MAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Fârâbî’de Hakikat-Siyaset İlişkisi
Hatice Umut
25 Mayıs 2024 Cumartesi 13:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Medeniyet Araştırmaları Merkezi'nde "İslam Felsefesi Konuşmaları" serisi başlıyor! İslam felsefesi alanında hazırlanan çalışmaları dinleyeceğimiz serinin ilk oturumunda Hatice Umut'un "Fârâbî’de Hakikat-Siyaset İlişkisi" başlıklı tezini dinleyeceğiz.
Fârâbî'nin siyaset düşüncesinde hakikat-siyaset irtibatı tartışması, "insan tabiatına/ mahiyetine uygun düşen siyasî rejim nedir?" nedir sorusu bağlamında karşımıza çıkar. Hakikat-siyaset irtibatı tartışmasını rejim meselesiyle doğrudan irtibatlı kılan esas ise, Fârâbî'nin metafizik düşüncesinin temel kabullerinden biri olan insanî yetkinlik kavramıdır. Duyulur dünyanın ötesinde kendinde bir hakikat düzleminin var olduğu ve insanın istidlali aklın sınırlarında hakikat düzleminin bilgisine ulaşabileceği ilkesini esas alan Fârâbî'nin metafizik düşüncesi, bu kabule istinaden, her bir mevcudun varlığı itibariyle belli bir gaye ve yetkinliğe sahip olduğunu ileri sürer. İnsanın nihaî yetkinliğine ancak belli bir tarzda inşa edilmiş bir toplumsal-siyasî-hukukî düzen içerisinde ulaşabileceğini savunan Fârâbî'ye göre, insanî yetkinliği mümkün kılan siyasî toplum düzeni faziletli devlet düzenidir. İnsan için yalnızca zorunlu ve faydalı olanın değil, aynı zamanda hakikî anlamda iyi olanın da gaye edinildiği faziletli devlette insanların bir araya gelmesindeki maksat, insanı saadete ulaştıracak şey ve durumların ikamesine yönelik yardımlaşmadır. Bu tezde Fârâbî'nin siyaset düşüncesinde hakikat ile siyaset arasında insanî yetkinlik nosyonu dolayımıyla zorunlu bir irtibat olduğu ve söz konusu bu irtibatın siyasetin, hakikat bilgisine tâbi olacak şekilde tasarlandığı görüşü temellendirilmeye çalışılacaktır. Hakikat-siyaset irtibatının mevcut çalışmalardan ve hatta Fârâbî'nin kendi kurgusundan farklı olarak, yönetilen seviyesindeki insanı siyasî fâil olması cihetinden ele alan bu çalışma, aslî niteliği değişim olan siyasetin, siyasî şey, durum ve inşaların değişime tâbi olmayan cihetlerini tespit etmeyi ve bu tespit sadedinde farklı tarihsel koşullarda, farklı rejimlerde, farklı ideolojilerin hâkimiyeti altında kendinde bir hakikat fikrini yahut bütün uzlaşımsal değerlerin ötesinde kendinde bir iyi fikrini kabul eden insanların kendileri olarak, kendi değer ve maksatlarına göre siyasete katılabilmelerinin mümkün olup olmadığı, eğer böylesi bir imkândan bahsedebileceksek bunun hangi koşullarda mümkün olduğu meselesini tartışmayı hedefliyor.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Siyaset ve Edebiyat Ekseninde Türkiye Ermenilerinin Hatıratları
- Hadis Edebiyatında Siyaset
- Tasavvufi Geleneğin Osmanlı Siyasi Düşüncesinde Tezahürü
- Adalet Dairesi Kavramı: Teşekkülü ve Temel Unsurları
- Farabi'nin Siyaset Felsefesi: Kökenleri ve Özgünlüğü
- Şeriat-Hakikat İlişkisi Sorunu Çerçevesinde Tasavvufun Teşekkülü
- Adaletin Güçle İmtihanı: İslam Siyaset Düşüncesinde Savaş Ahlakı
- Taşköprizade'nin Ahlak ve Siyaset Düşüncesi
- Türk Romanı ve Siyaset
- Güvenlikleştirmenin Küresel Siyaset Yapımı Üzerindeki Etkileri: Sınıraşan Toplumsal Kampanyalar Örneği
- [İPTAL- ERTELEME] Uzlaşma mı Fark mı? Rorty ve Laclau-Mouffe Örneğinde İki Demokrasi Anlayışı
- Siyasette Adaletin Yeri ve Rolü: Asabiyye versus Adalet
- İbn Sina ve Aquinas'ta Tanrının Bilinebilirliği
- Uluslararası Siyasette Adalet Problemi
- İşraki Felsefede Misal Alemi
- The United Nations in an Age of Transition: New Balance of Power or Collapse of World Order?
- Varlık Olmak Bakımından Varlık Üzerine Düşünmenin İmkanı
- II. Selim Dönemi Osmanlı Diplomasisinin Ölçüt ve Çeperleri
- İslam Siyaset Düşüncesi Kaynağı Olarak Füru-ı Fikıh Kitapları
- Öznenin Hakikat Kaygısı
- Viyana’dan Kudüs’e Siyonizm’in Seyri
- Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida
- Müslüman Kalarak Avrupalı Olmak Çağdaş Türk Düşüncesinde Din, Siyaset, Tarih, Medeniyet
- Ebu Hanife Entelektüel Biyografi
- Hilafet: Erken İslâm Tarihinden Osmanlı'nın Son Yüzyılına
- Siyasal Düzenin Tabiatı: Modern Mekanizmacı ve İbn Halduncu Tasavvurlar
- Dar Kapıdaki Mesih: Walter Benjamin ve Politik Felsefesi
- Siyasetnâmeleri Yeniden Okumak: Bir Yönetim Bilimci Gözüyle Geleneksel Siyasi Düşünce
- Amerika ve Modern Türkiye’nin Oluşumu: Bilim, Kültür ve Siyasi İttifaklar
- Kahramanı Yaratmak: İttihadcıların Alemdar Mustafa Paşa'yı Hatırlaması
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Osmanlı’da Köleliğin Sonu: Uluslararası Hukuk ve Mahremiyetin Siyaseti
- Devletin Kahyası, Sultanın Efendisi Mehmed Said Hâlet Efendi
- Politik Praksis İmkanı Olarak Walter Benjamin'in Tarih Kavramı Üzerine Bir İnceleme
- İslam Siyaset Düşüncesinde Siyasal Nerede Aranmalı?
- Çehrin Seferi (1678) ve Osmanlıların Kuzey Politikası
- Hayber Gazvesi
- Kemal’le İhtimal Namık Kemal'in Şiirine Tersten Bakmak
- İktidar Teleolojisi: İbn Haldun'un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Müslüman Kardeşler ve Siyasal Kurumsallaşma Sorunsalı
- Kamu Yönetimi Âdâbı: Geleneğin İzinden Giden Modern Bir Siyasetnâme
- Mucizenin Etik Uğrağı: 15 Temmuz Sonrası Din, Toplum ve Planaryal Özne Üzerine Düşünceler
- Osmanlı-Güneydoğu Asya İlişkileri
- İktidar Teleolojisi İbn Haldûn’un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Hukukun Yaygınlaştırılmasına Adanmış Bir Ömür: Muharrem Balcı
- Toplumsal Hareketler ve Sosyal Medya: Twitter Datası Kullanılarak 2013 Gezi Hareketinin Konu Modellemesi ile Çalışma
- Ulema ve Arap Baharı: Entelektüellerin Siyasetinin Karşılaştırmalı Sosyolojisi
- Muhafazakâr Devrim: Alman Muhafazakârlığı ve Devrim
- Toplumsal Muhalefetin 100 Yıllık Muhasebesi: Sol, Liberalizm, İslamcılık
- Hüner İle Güher: Geleneğin İzinde Modern Bir Fabl
- Batı’dan Önce: Doğu Dünya Düzenlerinin Yükselişi ve Düşüşü
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ